Zasady Zachowania się na Torze
Zaloguj
Szukaj
Display results as :
Advanced Search
Poll
Latest topics
Program do setów PC2 Czw Lut 07 2019, 12:10chrupek686Wnioski o kary Wto Lut 05 2019, 18:51GTPL_oldboy1957Pierwsze kroki z iRacing Nie Lut 03 2019, 15:49sebawsFilmy z wyścigu Nie Lut 03 2019, 14:49sebawsBathurst 12 H . 09.02.2018 Nie Lut 03 2019, 13:38sebawsLista zawodów Endurance w 2019 Roku Nie Lut 03 2019, 13:18sebawsDyskusja Ogólna Sro Sty 16 2019, 07:39sebawsZapisy GTESob Gru 29 2018, 09:29lukaszasada29 Listopad Godzina 20:00 wybór auta Nie Gru 02 2018, 15:32GTPL_MIKOS_21
Statistics
Mamy 157 zarejestrowanych użytkownikówOstatnio zarejestrował się AdrianS_PLNasi użytkownicy napisali 2716 wiadomościin 190 subjects

Go down
sebaws
sebaws
Admin
Posts : 509
Reputacja : 24
Join date : 07/02/2018
Age : 36
Location : Olsztyn
https://www.youtube.com/user/sebaws98

Zasady Zachowania się na Torze Empty Zasady Zachowania się na Torze

Sro Lut 07 2018, 18:34
Regulamin wyścigowy

A.1. Regulamin wyścigowy jest oparty o zasady CRC, określające zachowania się kierowców w wyścigach online, a także o regulaminy wyścigowe FIA.
A.2. W przypadku, gdy organizator wyścigu wybiera do stosowania w/w Regulamin, wszyscy uczestnicy wyścigu mają obowiązek stosowania się do jego postanowień.
A.3. Organizator wyścigu nie ma obowiązku wyboru w/w Regulaminu jako obowiązującego w organizowanym przez siebie wyścigu i może wybrać dowolne zasady jakie będą w nim stosowane, pod warunkiem wcześniejszego powiadomienia o tym uczestników wyścigu.
A.4. Każdy uczestnik wyścigu ponosi odpowiedzialność za zapoznanie się ze wszystkimi zasadami obowiązującym w wyścigu, w którym bierze udział.

Objaśnienia użytych pojęć

B.1. „zakręt” – odcinek toru pomiędzy miejscem, w którym linia prosta wytyczająca wewnętrzną granicę toru przechodzi w łuk, a miejscem, gdzie ponownie przechodzi w linię prostą.
B.2. „strona zakrętu” – część zakrętu mieszcząca się pomiędzy wewnętrzną lub zewnętrzną linią wyznaczającą granicę toru, a połową jego szerokości.
B.3. „prosta” – odcinek toru pomiędzy końcem poprzedniego zakrętu, a początkiem następnego.
B.4. „punkt skrętu” – miejsce, w którym samochód jadący z optymalną prędkością i po optymalnej linii wyścigowej rozpoczyna manewr skrętu.
B.5. „overlap” – taka pozycja pojazdu atakującego względem atakowanego, w której przód pojazdu atakującego znajduje się w świetle pojazdu atakowanego, co najmniej w 1/2 jego długości.
B.6. „prawidłowy overlap” – overlap uzyskany najpóźniej w „punkcie skrętu”.
B.7. „bezpośrednia bliskość” – taka pozycja pojazdu będącego za lub obok innego pojazdu, która uniemożliwia kierowcy będącemu z przodu wykonanie manewru zmiany linii jazdy lub zmniejszenia prędkości bez groźby spowodowania kolizji bądź sytuacji niebezpiecznej, ze względu na zbyt małą odległość dzielącą pojazdy i brak możliwości reakcji na manewr kierowcy będącego z przodu.

Ogólne zasady zachowania

C.1. Współzawodnicz w wyścigach w czysty i uczciwy sposób.
C.2. Dołóż wszelkich starań, aby nie zepsuć zabawy innym.
C.3. Unikaj ogólnie złego zachowania, nie ulegaj złemu zachowaniu innych.
C.4. Nie używaj niestosownego języka, nie obrażaj innych osób zarówno w pokoju wyścigowym, jak i poza nim.
C.5. Pamiętaj, że postawa fair play jest równie ważna, jak przestrzeganie regulaminu.
C.6. Staraj się jechać rozważnie. Okaz szacunek i cierpliwość dla kolegów. Bądź ostrożny. Zrozum ograniczenia gry i dostosuj do nich swoją jazdę. Prowadzenie samochodu online, w symulacji wyścigu nie wygląda dokładnie tak samo, jak prawdziwy wyścig i czasami wymaga większej ostrożności.

Uczestnictwo w wyścigach

D.1. Każdy uczestnik wyścigu powinien stawić się w pokoju wyścigowym przynajmniej na 15 min. przed rozpoczęciem zawodów. W przeciwnym razie, może to zostać uznane za nieobecność, a jego miejsce może zostać oddane innemu zawodnikowi.
D.2. Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz wziąć udziału w wyścigu, powinieneś poinformować o tym organizatora zawodów z odpowiednim wyprzedzeniem.

Zachowanie się na torze

E.1. Kierowca będący z przodu ma prawo do jazdy wybraną przez siebie linią i wykonywania takich manewrów, jakie uzna za stosowne w danej sytuacji, z zastrzeżeniem pkt.E.2. i pkt.E.6.
E.2. Kierowca będący z przodu traci prawa określone w pkt.E.1. gdy pojazd jadący za nim bądź obok niego znajduje się w „bezpośredniej bliskości”. W takiej sytuacji kierowca będący z przodu nie może wykonać żadnych manewrów, które mogłyby doprowadzić do kolizji lub sytuacji niebezpiecznej dla kierowcy będącego z tyłu lub obok.
E.3. Zapisy pkt.E.2. nie mają zastosowania, gdy kierowca będący z przodu zostanie zmuszony do wykonania nieuprawnionego manewru przez niezgodne z zasadami zachowanie się innych uczestników wyścigu będących przed nim, niebezpieczną sytuację mającą miejsce przed nim, bądź jego manewr jest naturalnym manewrem wykonywanym na optymalnej linii wyścigowej (składanie się w zakręt, hamowanie itp.)
E.4. Zapisy pkt.E.2. przestają obowiązywać także w sytuacji, gdy ustąpi przyczyna w nim określona („bezpośrednia bliskość”).
E.5. Jeśli kierowca z przodu wykona nieuprawniony manewr i doprowadzi tym do kolizji bądź sytuacji niebezpiecznej dla kierowców jadących za nim, może zostać uznany winnym przekroczenia zasad i może mu zostać wymierzona stosowna kara, niezależnie od treści pkt.E.7.
E.6. Kierowca jadący z przodu nie może złośliwie lub bezzasadnie hamować, zwalniać i zmieniać toru jazdy, jeżeli stworzy tym zagrożenie dla innych kierowców. Takie zachowanie jest traktowane nie tylko jako przekroczenie regulaminu, ale także jako złamanie zasady fair play i może być karane z większą surowością.
E.7. Obowiązkiem kierowcy jadącego z tyłu jest podjęcie wszelkich działań, ostrożności i odpowiedzialności, by nie doprowadzić do kolizji z prawidłowo jadącym samochodem z przodu, bądź nie stworzyć sytuacji dla niego niebezpiecznej.

Zjazdy do boksów i wyjazdy z nich

F.1. Kierowca zjeżdżający do boksów ma obowiązek zachowania szczególnej ostrożności. Swoim manewrem nie może spowodować zagrożenia dla innych.
F.2. Zjazd do boksów dozwolony jest tylko korytarzem zjazdowym. Najeżdżanie na linie wyznaczające ten korytarz jest zabronione, chyba, że organizator wyścigu określi inaczej.
F.3. Kierowca wyjeżdżający z boksów ma obowiązek zachowania ostrożności i nie przeszkadzania tym, którzy już są na torze.
F.4. Samochody znajdujące się na torze mają zawsze pierwszeństwo przejazdu przed samochodami wyjeżdżającymi z boksów.
F.5. Wyjazd z boksów dozwolony jest tylko korytarzem wyjazdowym. Najeżdżanie na linie wyznaczające ten korytarz jest zabronione, chyba, że organizator wyścigu określi inaczej.

Sytuacje kontaktowe

G.1. Jeżeli dojdzie do kontaktu między pojazdami który nie spowoduje uszkodzeń w pojeździe poszkodowanego, ale będzie przyczyną wypchnięcia pojazdu poszkodowanego poza obrys toru lub w sposób znaczący zakłóci jego linię jazdy, a kontakt ten pozwoli sprawcy zdarzenia na zyskanie pozycji względem poszkodowanego, sprawca powinien umożliwić poszkodowanemu powrót na pozycję którą zajmował przed zdarzeniem. Sprawca powinien to uczynić nawet jeśli oznaczałoby to przepuszczenie innych pojazdów niebiorących udziału w zdarzeniu, a więc i utratę więcej niż jednej pozycji.
G.2. Jeżeli sprawca podejmie stosowne do tej sytuacji działania, wtedy jakakolwiek kara, która normalnie byłaby na niego nałożona za spowodowanie kolizji, może zostać zmniejszona lub anulowana.
G.3. Jeśli w wyniku kolizji nastąpi uszkodzenie pojazdu poszkodowanego uniemożliwiające bądź znacznie utrudniające dalszą jazdę, sprawca, pomimo spełnienia obowiązku oddania pozycji, nie może liczyć na anulowanie kary jaka jest przewidziana przez organizatora wyścigu za tego typu zdarzenia.
G.4. Jeżeli sprawca nie podejmie w/w działań i nie odda pozycji poszkodowanemu, wtedy nie ma żadnych podstaw do zmniejszenia lub anulowania przez organizatora normalnie nakładanej kary.

Obrona pozycji

H.1. Kierowca atakowany ma prawo jechać na "prostej" wybraną przez siebie linią jazdy.
H.2. Kierowca atakowany ma prawo, z zastrzeżeniem pkt.E.2. do obrony swojej pozycji i zablokowania ataku poprzez jednokrotną zmianę linii jazdy od jednej krawędzi toru do drugiej, a następnie powrotu na swoją poprzednią linię, z zachowaniem miejsca na szerokość samochodu pomiędzy swoim samochodem, a krawędzią toru po tej jego stronie, na którą wraca.
H.3. Jeśli w trakcie wykonywania manewru obrony pozycji przód samochodu atakującego znajdzie się w świetle samochodu atakowanego po tej jego stronie, w którą zmierza kierowca atakowany wykonując ten manewr, kierowca atakowany nie może dojechać do krawędzi toru i musi zostawić miejsce na szerokość samochodu dla kierowcy atakującego, również po tej stronie toru.
H.4. Jeśli kierowca atakujący nie zdoła przed kolejnym zakrętem uzyskać „prawidłowego overlapu”, kierowca atakowany ma prawo rozpocząć manewr skrętu w „punkcie skrętu” bądź później.
H.5. Wcześniejsza zmiana linii jazdy niż w „punkcie skrętu” jest w powyższej sytuacji dozwolona pod warunkiem, że na prostej poprzedzającej zakręt kierowca atakowany nie wykonał już wcześniej manewru obrony pozycji. Jeśli taka obrona pozycji miała miejsce, wcześniejsza zmiana linii jazdy niż w „punkcie skrętu” jest traktowana jako ponowna próba obrony pozycji i jest zabroniona.
H.6. W przypadku, gdy kierowca atakowany nie wykonał wcześniej manewru obrony pozycji, może on rozpocząć manewr skrętu i zmienić linię jazdy wcześniej niż w „punkcie skrętu”, z zastrzeżeniem pkt.E.2.

Jazda w zakrętach

I.1. Aby kierowca pojazdu będącego z przodu miał prawo do przejechania zakrętu wybraną przez siebie linią jazdy, pojazd będący z tyłu nie może posiadać „prawidłowego overlapu”.
I.2. Jeśli kierowca atakujący uzyskał „prawidłowy overlap”, kierowca atakowany ma prawo tylko do tej "strony zakrętu", po której znajdował się w „punkcie skrętu”, w stosunku do pojazdu atakującego.
I.3. Jeśli kierowca atakujący uzyskał „prawidłowy overlap”, ma prawo tylko do tej "strony zakrętu", po której znajdował się w „punkcie skrętu”, w stosunku do pojazdu atakowanego.
I.4. Próba ataku bez "prawidłowego overlapu" nie jest zabroniona pod warunkiem, że atakujący ma miejsce w zakręcie na taki atak, nie doprowadzi do kontaktu bądź kolizji z atakowanym, nie stworzy dla niego sytuacji niebezpiecznej i w żaden sposób nie zakłóci jego linii jazdy.
I.5. Kierowca atakujący bez "prawidłowego overlapu" nie ma żadnych praw w zakręcie, w którym podjął taką próbę, z zastrzeżeniem pkt.J.3. W przypadku wyprzedzenia i uzyskania pozycji z przekroczeniem zasad zawartych w pkt.I.4. kierowca atakujący ma obowiązek oddania tak uzyskanej pozycji.
I.6. Kierowcy nabywają swoje prawa najpóźniej w „punkcie skrętu” i tracą je wraz z końcem zakrętu.
I.7. Kierowcy mogą pokonać zakręt "stroną zakrętu" do której nie mają prawa, pod warunkiem nie zakłócenia w żaden sposób toru jazdy pojazdu uprawnionego do tej "strony zakrętu", a także niedoprowadzenia do kolizji z tym pojazdem bądź stworzenia sytuacji niebezpiecznej.
I.8. Jeśli w trakcie pokonywania zakrętu dojdzie do kolizji, znaczącego zakłócenia toru jazdy lub innej sytuacji niebezpiecznej, o winie któregoś z kierowców decyduje wyłącznie arbiter, po wcześniejszej dogłębnej analizie sytuacji, w oparciu o zapisy regulaminu i doświadczenie własne.

Błąd kierowcy

J.1. Popełnienie błędu nie jest przekroczeniem zasad, ale mogą nim być jego skutki.
J.2. Popełnienie błędu nie usprawiedliwia przekroczenia zasad.
J.3. Jeżeli kierowca będący z przodu popełni znaczący błąd, a inny kierowca chce ten błąd wykorzystać, kierowca który popełnił błąd ma ograniczone prawo do odparcia takiego ataku. Jeżeli któryś z kierowców musi ustąpić, powinien to być ten, który popełnił błąd, z zastrzeżeniem pkt.E.7.
J.4. W przypadku popełnienia błędu na starcie wyścigu (false start, niewłaściwy bieg) kierowca który popełnił błąd nie może zmienić linii jazdy do czasu, aż przestanie swoją spowolnioną jazdą stwarzać zagrożenia dla innych. Omijanie lub wyprzedzanie takiego pojazdu jest dozwolone tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności i nie spowodowania sytuacji niebezpiecznej dla innych uczestników wyścigu.

Prowadzenie uszkodzonego pojazdu

K.1. Obowiązkiem spoczywającym tylko i wyłącznie na kierowcy prowadzącym uszkodzony pojazd jest dołożenie wszelkich starań w celu minimalizacji stwarzanego przez jego pojazd zagrożenia oraz uniknięcia kontaktu z innymi pojazdami.
K.2. Z zastrzeżeniem pkt.K.1. kierowca prowadzący uszkodzony pojazd ma takie same prawa i obowiązki jak inni kierowcy.
K.3. Jeśli z powodu ograniczeń jakie posiada gra nie ma możliwości stwierdzenia uszkodzenia pojazdu, za wiarygodne przyjmuje się oświadczenie kierowcy tego pojazdu.

Powrót do wyścigu po kolizji/sytuacji niebezpiecznej

L.1. Kierowca powracający do wyścigu po kolizji lub sytuacji niebezpiecznej ma obowiązek dołożyć wszelkich starań, aby zminimalizować wszelkie możliwe zagrożenia, jakie może stanowić dla innych uczestników wyścigu, niebiorących udziału w danym incydencie. Obowiązek ten dotyczy tak sprawcy jak i poszkodowanego.
L.2. Jeżeli, pomimo wypadku, znajdujesz się nadal na torze, wtedy, dopóki nie powrócisz do normalnej jazdy wyścigowej, dopóty nie masz żadnych praw. Do czasu pełnego powrotu do wyścigu musisz ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom niebiorącym udziału w zdarzeniu.

Powrót na tor

M.1. Granicę toru wyznaczają linie bądź inne elementy toru. Granicę toru określa organizator wyścigu.
M.2. Jazda czterema kołami poza granicą toru jest zabroniona, chyba, że organizator wyścigu określi inaczej.
M.3. Kierowca, który celowo wyjechał poza tor musi się stosować do tych samych zasad powrotu nań co kierowcy, którzy opuścili go nie z własnej woli czy winy.
M.4. Kierowca pojazdu powracającego na tor ma obowiązek zminimalizowania zagrożenia, jakie może stanowić dla innych pojazdów.
M.5. "Przyklejenie" do bandy lub ściany także traktuje się jako wypadnięcie z toru.
M.6. Samochody na torze mają pierwszeństwo przed pojazdami na tor powracającymi, więc kierowca powracający na tor ma obowiązek ich przepuszczenia jeśli są na tyle blisko, że pojazd powracający na tor może zakłócić ich linię jazdy bądź spowodować dla nich sytuację niebezpieczną.
M.7. Okres powrotu na tor zawiera w sobie także czas po faktycznym wypadnięciu, gdy samochód znajduje się z powrotem na torze, jednak nadal może stanowić zagrożenie, ponieważ nie nabrał odpowiedniej prędkości.
M.8. Powrót na tor jadąc tyłem jest zabroniony, dopóki nie jest to absolutnie konieczne. Kierowca wracający na tor w taki sposób jest całkowicie odpowiedzialny za przeprowadzenie tego manewru ostrożnie, z zachowaniem bezpieczeństwa, tak, by nie spowodować zagrożenia dla innych.

Dublowanie

N.1. Kierowca dublowany ma obowiązek umożliwić kierowcy dublującemu wykonanie manewru wyprzedzania najszybciej jak to jest bezpiecznie możliwe.
N.2. Aby manewr ten mógł być wykonany bezpiecznie, kierowca dublowany powinien odpowiednio wcześnie zjechać z optymalnej linii jazdy lub pozostać na niej ale poprzez zmniejszenie prędkości umożliwić dublowanie.
N.3. Celowe blokowanie dublującego bądź zbyt długie (więcej niż jeden zakręt lub sekwencja zakrętów) utrudnianie mu wyprzedzenia jest przekroczeniem zasad i podlega karze, której wysokość określa organizator wyścigu.
N.4. Podczas dublowania kierowcy nie walczą ze sobą. Kierowca zdublowany może nawiązać walkę z kierowcą który go zdublował nie wcześniej, niż po przejechaniu jednego pełnego okrążenia po zdublowaniu.
N.5. Szybsze tempo wyścigowe kierowcy zdublowanego nie jest wystarczającym powodem do podejmowania walki, jeśli takie próby byłyby zagrożeniem bądź utrudnieniem dla kierowcy który ma przewagę przynajmniej 1 okrążenia. Powodem takim może jednak być zagrożenie utraty kolejnych pozycji przez zdublowanego lub realna szansa na poprawę swojej pozycji w klasyfikacji wyścigu.
N.6. Za bezpieczne przeprowadzenie w/w manewrów odpowiadają obaj kierowcy.
Powrót do góry
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach